Kanotsemester sommaren 1935

Sommaren 1935 cyklade Knut, hans bror Bengt och två kamrater till dem från Malmö till Immeln i nordöstra Skåne, där de sedan paddlade kanot. Tillsammans skrev de denna dagbok under semestern.

Tillbaka till Knuts antavla

Inge
Knut
Lägrets motto:
"Ett gott skratt och en fylld mage, gör oss till nöjda djur i vår herres hage."

Lägerschlager:
"Böljeglitter, himmel blå, sommar, sol och flickor små."

Lägerspel:
"Rödskägg"

Den 1sta juli

Strålande väder

Kl. 8 f.m. framkommo vi till Immelns station efter 9 timmars nattlig cykelfärd. På stationen fingo vi det beskedet att kanoterna voro att vänta med ½1-tåget.

En orakad gentleman i golfkostym utan strumpor anföll oss genast och erbjöd oss att för tio öre pr. man göra en tur i hans snabbgående motorbåt ut på sjön. Då vi inte hade något annat för oss accepterade vi och fingo en trevlig färd. Vi beslöto samtidigt att när kanoterna kommo, vi skulle slå ner våra bopålar på Tjärön, detta på inrådan av vår snustuggande gentleman.

Kl. ½1 tågade vi glada i hågen upp till stationen för att hämta våra kanoter. En halvtimma försenat stånkade tåget in, men utan kanoter. Vårt humör sjönk ögonblickligen till nollpunkten. Vi hade ej annat val än att slå upp vårt tält på en skogsbacke i närheten. Efter en lukullisk middag bestående av corned beef, rök Inge, fräck som alltid, på Svensson, så hette nämligen gentlemannen, och lånade en eka, från vilken vi togo ett dopp i Immelns svala böljor.

Vid badstranden gjorde vi en angenäm bekantskap med några av traktens unga skönheter, som blevo högeligen imponerade av bröderna Johanssons vackra svanhopp.
Svanhopp

Därefter åto vi kvällsmat (mjölk och smörgåsar) och efter en härlig promenad i Immelns underbara omgivningar, gingo vi till sängs kl. 9 och sovo som murmeldjur i 12 timmar. Vi uppvaknade den…

2 juli

Strålande väder

Kl. 9 f.m. gingo vi ned till badet strax efter frukosten. Vi lågo sedan och solade oss tills det var tid att gå och hämta kanoterna. Omedelbart efter tågets ankomst genomledo vi några ångestfyllda minuter då vi trodde att kanoterna voro stulna, emedan emballaget låg ensamt i en vagn. Vi blevo emellertid lugnade en stund därefter, ty vi funno kanoterna i en täckt vagn. Därefter lastade vi kanoter och packning på Svenssons motorbåt och blevo så transporterade till Tjärön 8 km. norr om Immelns station. Lyckligt ilandsatta på Tjärön försökte Bertil och Inge att nå stranden men måste vända tillbaka på grund av den alltför hårda sjön. Vi klarade oss emellertid bra på corned beef och potatis med fruktsoppa till efterrätt.
Middag

Senare på kvällen försökte vi alla fyra att nå stranden och denna gång lyckades det fint.

På gården där vi köpte mjölk fingo vi det beskedet att mitt på ön skulle det finnas några bokar där det skulle vara en ypperlig lägerplats. Efter hemkomsten gav vi oss genast ut att leta efter omtalade lägerplats och blevo då i tillfälle att beundra öns verkliga urskogsvegetation. Mörkret överraskade oss emellertid och vi fingo springande begiva oss tillbaka till stranden där vi hade våra grejor. På en ½ timma slogo vi upp tälten på den idylliskt belägna udden, och gingo sedan till kojs.

3 juli

Blåsigt och halvklart

Hela dagen var upptagen med lägerarbeten såsom byggandet av en hamn till våra kanoter, kokgrop m.m.. Middagen bestod av plättar med sylt och var mycket härlig.

På kvällen voro vi inne i handelsboden och gjorde ett fåfängt försök att få tag i korv eller fläsk till potatismoset nästa dag. Inge var med vanlig fräckhet inne i varenda bondgård och försökte komma över fläsk men allt förgäves.
Immeln 07

Bertil föreslog till slut att vi skulle knycka en ankunge på gården där vi köpte mjölk men förslaget förkastades omedelbart. Vi hade således intet annat val än att tomhänta paddla tillbaka till vår ö. Hemkomna åto vi kvällsmat och sedan kojade vi.

4 juli

Halv storm, regn

Vi vaknade vid att tältet höll på att blåsa bort och regnet skvalade ned. Humöret var emellertid då som alltid på toppunkten.
Immeln 08

Efter den vanliga morgonmåltiden som bestod av havregröt och smekor (inom parentes är verkligen Knut en ypperlig kock) sysselsatte vi oss med brevskrivning.

Middagen som bestod av potatismos var god fast i avsaknad av korv och fläsk åto vi en burk sardiner samt en bit lökkorv. Efterrätt var fruktkräm med mjölk. Vi fördrevo eftermiddagen med strövtåg på ön där vi gjorde nya upptäckter. Svensson, mannen med motorbåten, kom och hälsade på oss på kvällen när vi höll på att dricka kaffe. Han visade oss den förut omtalade lägerplatsen med bokarna som vi funno idealisk, och beslöto att flytta vårt läger dit nästa dag. På återvägen till vår gamla lägerplats upptäckte Svensson en vaktel som emellertid ingen av oss andra var människa att se. Detta föranledde Bertil till följande teaterviskning: "Nu ser väl gubben snart vita möss också!"

Efter det sedvanliga besöket i Mjönäs, där vi också fingo tag i köttbilen och köpte malet kött och korv, åto vi kvällsmat varefter vi somnade in som små snälla gossar trötta efter dagens vedermödor.

5 juli

Halvklart blåsigt

I dag på morgonen ha vi flyttat lägret till vår nya lägerplats. Ditfärden som gick genom "Lilla Tjärgapet" blev ganska besvärlig då vi fingo vadande föra kanoterna genom den grunda passagen.
Lilla Tjärgapet
Vad

Därefter voro vi upptagna med att göra iordning vårt nya läger. Middagen var en lukullisk anrättning med härliga köttbullar med potatis, samt till efterrätt fruktkräm med mjölk. På eftermiddagen voro vi inne i handelsboden och kanotfärden dit var ganska stormig och flera vågor slogo in i kanoten. Vi voro fyra man i kanoten och den låg finfint i den höga sjön. När vi kommo tillbaka åto vi kvällsmat och just nu då vi avslutat dagens kapitel går vi och lägger oss.

6 juli

regnigt hela dagen

Vädret var väldigt dåligt på morgonen när vi vaknade. Det hade regnat hela natten så att vi kunde inte gå ut och ströva omkring på ön utan vi fick sitta inne i tältet och spela bondtolva. Det klarnade emellertid senare på dagen så att vi kunde laga vår läckra korvmiddag ute i det fria men tyvärr äta den inne i tältet. Sedan voro vi och byggde en hamn till våra kanoter. När vi paddlade in till byn efter mjölk mulnade det och efter stund började det regna. Vi voro emellertid inne i handelsboden och köpte div. grejor. Vi fick också tag i köttbilen och handlade middag till söndagen. Det regnade ganska bra när vi paddlade hem så att vi blevo ordentligt genomvåta. När vi kom hem försökte vi göra iordning ett lägerbål att torka våra kläder vid, men regnet omintetgjorde våra fina planer. Vi lagade emellertid vår kvällsmat och bakade några fina "campingkakor" till söndagskaffet. Klockan blev tolv innan vi blevo klara med kakorna och sedan gick vi och knöto oss.

7 juli

Fint väder

Söndagen rann upp med strålande sol. När vi kommo ut ur tältet blevo vi förvånade ty det var den första dag som vi haft sol på morgonen. Vi tog genast ut våra våta grejor och torkade dem i den strålande solen. Vi åt en härlig frukost bestående av havregröt med mjölk samt några smörgåsar. Därefter voro vi nere och tog oss ett dopp samt diskade vår köksattiralj.
Disk

Sedan lågo vi och solade oss några timmar varefter vi togo itu med middagen.
Matlagning

Middagen blev väldigt läcker med fläskkotlett och potatis samt fruktkräm med mjölk till efterrätt. Efter middagen (som förresten blev väldigt munter) drack vi kaffe med våra läckra campingkakor. Därefter spelade vi slut på en rödskäggserie där vinnaren fick en chokladkaka. Vinnare blev Bertil (antagligen med något fusk). Inge satte därefter igång med att skriva ett brev till sin själs älskade medan vi andra lågo och dikterade. Sedan paddlade vi in efter mjölk. Folket i gården äro väldigt bussiga att ha att göra med. På hemvägen skulle Knut och Bertil loda djupet i sjön med paddlarna med påföljd att dessa försvunno.

Vi ha just nu ätit kvällsmat, kvällen är underbart vacker, vi kunna inte nog beundra stillheten i den storslagna naturen. En jättetrollslända flyger runt över våra huvuden. Vi sitter på en stor stenhäll, Knut håller på att sy ihop sin filt till en sovsäck, Bertil sitter och röker för att hålla knotten på någorlunda avstånd, Inge smågnolar en seriös sång, Bengt skriver ner dagens händelser i dagboken. Vårt läger ligger i en glänta mellan två, enligt sägen 400-åriga jättehängbokar.
Tält
Matbord

I den ena har en ensam näktergal börjat sin sång. Vi skola nu ut och taga en tur i kanoterna.

Vi äro nu ute på sjön. Runt omkring oss se vi strändernas och öarnas svarta silhuetter avteckna sig mot den ljusa kvällshimmeln. Månen sjunker ned bakom en skogsbacke och stjärnorna börja tändas på himmelen.
Kväll

Det svaga puttrandet från en motorbåt ligger ännu kvar men försvinner mer och mer. Den flyende dagens sista strålar dröjer ännu kvar i nordväst och i nordost skönjer man redan den nya dagens första förebud. Sjön ligger spegelblank, allting är stilla, man skulle kunna sitta här hela natten, men det är sent, vi vänder stäven hemåt för att krypa till kojs.

8 juli

Strålande väder

Enär vi lagt oss sent vaknade vi inte förrän kl. ½9 och togo genast itu med frukosten vilken bestod av cacao och smörgåsar. Vi lade oss därefter i gräset och startade en ny rödskäggserie. Vi spelade några omgångar och foro sedan ut i kanoterna till vårt badställe, några klipphällar i närheten, där vi diskade våra köksgrejor och sedan badade vi och stekte oss i solen ett par timmar.
Immeln 16
Immeln 17

Efter hemkomsten till lägret, började vi göra i ordning middagen. Under det att Bengt och Inge stekte pannkakor gingo Knut och Bertil ut och plockade blåbär till efterrätten. Efter middagen kastade vi oss i gräset och blevo liggande i solen tills det var tid att paddla efter mjölk. Vi passade samtidigt på att vandra ned till handelsboden där vi provianterade. Hemfärden (sträckan är föresten av ungefär 1,3 km. lång) blev som vanligt av det muntra slaget.
Immeln 18

Mitt på sjön mötte vi Svensson med sin motorbåt och tjänstvillig som alltid rusade han upp i fören och "fraugade" om vi inte behövde hans hjälp.

Vi ha just nu ätit middag och Bengt sitter och beundrar sin bovfysionomi i en spegel, Knut rör ihop smet till campingkakor och Inge klipper sin skäggstubb.

Kvällen är lika underbar som gårdagens. Endast en näktergals klara toner når våra öron. Det har emellertid börjat skymma och då vi tänkt baka våra campingkakor i kväll sätter Knut igång med detta. Detta var ett smånätt jobb och hindrade inte Knut från att spela några parti rödskägg med oss andra. Kakorna blevo inte färdiga förrän nära midnatt och efter diverse provsmakning gingo vi och lade oss.

Vi hade emellertid svårt att somna ty vi voro alldeles stekta på ryggarna men medan Inge höll på att sjunga några arior för oss somnade vi - lyckligtvis.

9 juli

Underbart väder

Dagen rann upp med lika strålande sol som den förra och efter det att vi krupit ut ur tältet smorde vi genast in oss med sololja och så började vi med frukosten, vilken bestod av havregröt och smörgåsar.
Frukost

Därefter lade vi oss i gröngräset och solade oss, varefter vi paddlade ner till vårt badställe
Immeln 20
där vi diskade, samt doppade våra brunbrända kroppar. Där stannade vi tills det var tid att bege oss till lägret och börja med middagen.
Immeln 21

Denna som även idag var mycket god bestod av corned beef med potatis samt fruktkräm till efterrätt. Vi startade därefter på upptäcktsfärd inåt ön. Vi hade kameran med oss och tog ett flertal bilder av den storslagna naturen.
Immeln 22

Det var som att gå i fullständig vildmark, än spärrades vägen av ett vindfälle och än måste vi bana väg genom manshöga stensötor.
Ormbunkar
Immeln 24
Immeln 25

Under färden träffade vi flera gånger på kärr som vi måste forcera hoppande från tuva till tuva. Dessutom funno vi några utmärkta blåbärsställen vilka vi ämna plundra på fredag. Då vi kommo tillbaka från vårt strövtåg var det tid att göra vår dagliga färd till Mjönäs.Vi besökte förutom gården där vi köpa mjölk även handelsboden och charkuteribilen. Då vi inte hade något annat att göra efter hemkomsten fördrevo vi tiden med några parti rödskägg, tills det var tid att börja med kvällsmaten.

Nu ha vi druckit vår cacao och ätit våra smörgåsar, nu är det slut för dagen och tid att gå till sängs.

10 juli

Strålande väder

Egendomligt nog var Bertil den förste som steg upp i dag, och fick även den lysande idén att vi skulle tvätta oss med tvål när vi badade. Förslaget mottogs med gillande och efter att ha ätit frukost paddlade vi till vårt badställe där vi först diskade och sedan gjorde oss rena. Efter väl förrättat värv smorde vi även in oss med sololja och blevo så liggande tills magen i förening med Bengts klocka signalerade uppbrott. Matsedeln för dagen var: Pannbiff med lök och potatis, jordgubbssylt med mjölk, kaffe med campingkakor.
Middag

Efter middagen paddlade vi norrut uppåt sjön där vi gjorde nya upptäckter. Bl.a. träffade vi på en jättestor klipphäll,
Klipphäll

vars ena sida stupade brant ned i sjön och sålunda utgjorde en naturlig trampolin. Från denna utförde vi några grandiosa huvudhopp.
Simhopp

Norr om Tjärön är sjön mycket intressantare och mera rik på öar och skär.
Immeln 29

Efter hemkomsten togo vi på oss byxor, skjorta och skor och startade till Mjönäs. Detta är för övrigt den enda tid på dagen då vi äro påklädda. Klädseln är annars gymnastikskor och baddräkt samt baskermössa.

Vi gjorde som vanligt ett besök i handelsboden. Vid infärden hade det blåst upp ganska hård ostlig vind men det mojnade emellertid snart och hemfärden gick på spegelblank sjö.

Vid kvällsmaten prövade Inge sin lycka som kock men utan nämnvärd framgång. Det var endast tack vare Bengts raska ingripande som mjölken hindrades att koka över. Efter det att vi fyllt våra bukar med smekor och cacao lagade Bengt iordning smet till campingkakor som Knut just nu håller på att baka, medan han spelar sista stick med Inge. Bengt och Bertil göra fruktlösa försök att göra dagens kapitel så spirituellt som möjligt.

Klockan är emellertid nu strax elva så det är väl tid att tänka på att "snarkofag-gå".

11 juli

Strålande väder

Morgonen förgick som vanligt med frukost (havregröt), morgondopp, diskning samt solstekning. Därefter var det tid att börja med middagsbestyren som idag tog ganska lång tid. Vi hade nämligen potatismos med stekt korv, fruktkräm med mjölk och sedan kaffe med campingkakor. Vi blevo alla så proppmätta att vi lågo och slöade i en halvtimma innan vi orkade med att gå ner till kanoterna och paddla ut på en liten eftermiddagstripp. Vi paddlade även i dag norrut och fingo en härlig färd.
Immeln 30

Vi fingo flera gånger stifta bekantskap med verkliga undervattensskär, och voro ett par gånger nära att ränna rakt på stengrund.
Immeln 31

Efter besök på några öar voro vi även på den i går upptäckta "bodön". Vi gjorde senare på eftermiddagen vårt sedvanliga besök i Mjönäs och handelsboden, och fingo traska den 8 km. långa vägen till Kaffatorp för att få tag i en liter bensin.
På väg till Kaffatorp

Ljuspunkter i traskandet var den söta flickan i bensinstationen samt de talrika smultronställen vi påträffade, och tack vare detta var vi inte tillbaka i Mjönäs förrän vid ½10-tiden. Därefter återvände vi till vår paradisö och lagade vår kvällsmat.

Det är emellertid sent nu och vi avsluta dagens kapitel och går till kojs.

12 juli

Strålande väder

Denna morgon stego vi upp något tidigare än vanligt på grund av den förestående blåbärsplockningen. Efter frukosten (cacao med smörgåsar) paddlade vi genast ner till öns södra del, ty där funnos de bästa blåbärsställena, och passade samtidigt på att doppa oss vid vår vanliga badplats.

Efter 1 timmas bärplockning hade vi samlat närmare 3 liter och ansågo oss härmed färdiga att anträda återfärden. Vi började genast tillverkningen av vår speciella lägermiddag, pannkakor,
PankaksgräddningPannkakstrave
och blevo så småningom färdiga att börja äta.

Efter middagen som blev den kraftigaste i lägrets historia sökte vi våra bekväma viloplatser i en av de gamla bokarna.

Inge höll sig, försiktig som alltid, på marken och fick plötsligt besök av en jättestor padda och blev därvid så förskräckt att han blev tvungen att göra ett besök i skogen åtföljd av oss andra. Besöket föregicks av följande högtidliga ceremoni:
Ceremoni

Därefter gingo vi ned och badade. Under badet överraskades vi av en åskby och måste ge oss tillbaka till tältet, där vi fördrevo "regntiden" med att spela "stopp". När regnet var över paddlade vi över till gården och köpte vår sista kanna mjölk. Vid återkomsten satte vi genast på kvällscacaon. Efter det vi förtärt vår sista kvällsmat på Tjärön sutto vi en stund och tänkte med vemod på att de härliga dagarna nu äro slut. Emellertid måste vi nu gå och knyta oss då vi måste stiga tidigt upp i morgon.

13 juli

Strålande väder

Denna dag stego vi upp redan klockan sju, och satte genast igång med att förtära vår frukost som bestod av havregröt och smekor. Därefter började vi med nedtagning av tälten
Nedtagning
och inpackning av grejorna. Efter en sista vemodsfylld blick traskade vi ner till stranden och stuvade in vårt bagage i kanoterna,
Lastade kanoter
varefter vi paddlade ner till öns södra udde, där Svensson stod redo med sin motorbåt.
Svenssons motorbåt

Vi togo kanoterna på släp efter motorbåten och satte oss själva i densamma.

Därefter satte Svensson fart och Tjärön försvann mer och mer för våra blickar. Efter en ½ timma voro vi framme vid Immeln där vi avsände kanoterna, sedan de först blivit beundrade av ortsbefolkningen.
Ortsbefolkning

När detta var gjort hämtade vi våra stålhästar,